Iivo Niskasen kilpailukauden harjoittelu ja valmistautuminen Seefeldin 2019 MM-kilpailuihin

Kilpailukauden harjoittelu

Kilpailukauden harjoittelua sanelee paljolti kilpailut. Keväällä tehdyn harjoittelu- ja kilpailusuunnitelman perusteella on valikoitu kilpailut, joita talven aikana hiihdetään. Toki tähän tulee pieniä muutoksia riippuen urheilijan tilanteesta, mutta pääpiirteissään suunnitelma kilpailujen suhteen on olemassa. Kilpailusuunnitelman tavoitteena on palvella kunnon nousua kohti MM-kilpailuja ja samalla voidaan etukäteen varata tiettyjä viikkoja harjoittelua varten. Iivon kilpailuohjelma on ollut viime vuosina hyvin maltillinen sisältäen 20-25 kilpailua, tämä on selvästi vähemmän kuin monella kilpailijalla jotka hiihtävä lähes kaikki maailmancupin kisat, heillä hiihtokisoja voi tulla lähelle 40 kaudessa. Maltillisella kilpailuttamisella ja sitä myötä vähemmällä matkustuksella olemme pystyneet edesauttamaan terveenä pysymistä kisakauden aikana sekä mahdollistamaan muutaman aerobisen harjoitusjakson kisakauden sisälle.

Kilpailukauden harjoittelun perusrytmityksenä on kilpailuviikonlopun jälkeinen aerobinen harjoitus ja sitä seuraava lepopäivä. Tämän jälkeen kroppa käynnistetään taas aerobisella harjoituksella ja saman päivän iltana on ns. pikkumattotesti ja hermottava voimaharjoitus. Tämän jälkeisenä päivänä tehdään yleensä viikon ainoa tehoharjoitus, jossa pyritään huomioimaan asioita joita kisojen kautta ei pystytä kehittämään. Nämä ovat yleensä aerobisen kynnyksen tuntumassa olevia tehoja sekä lajinomaisia nopeusharjoituksia. Ennen kisoja tehdään yleensä valmistava harjoitus, jonka aikana kisalatu kierretään kerran tai kahdesti nousevalla teholla. Tällä elimistö valmistetaan kilpailuun ja samalla pääsee tutustumaan rataan lähelle kisavauhdeilla.

Kisakauden harjoittelussa yhtenä keskeisenä asiana on jo useampana vuotena ollut noin kahden viikon harjoitusjakso joulutauon aikaan. Tämän jakson aikana harjoitellaan määrällisesti suhteellisen paljon peruskestävyystehoilla. Tällä jaksolla on pyritty varmistamaan, että kilpailukunto kestää MM-kilpailuihin saakka. Lisäksi tämän jakson aikana on ollut mahdollista toteuttaa tarvittaessa erikoisharjoittelua pidempiä kisoja varten, jota kisakauden aikana on muuten vaikea toteuttaa harjoitusten kovan kuormittavuuden takia.

Valmistautuminen kohti MM-Seefeldiä

Edellisellä kaudella 2017-2018 oli yksi MC-kilpailu Seefeldissä, missä päästiin tutustumaan kisamaastoihin. Seefeldissä on nykytapaan laduissa kaksi eri ”puolta” ja ne ovat hyvin erityyppiset. Toisella puolen on pidempää ja loivempaa nousua ja toisella hiukan lyhyempää ja jyrkempää nousua. Näistä kahdesta puolesta muodostuu 7,5 km lenkki jota hiihdetään kaksi kertaa 15 km kisassa. Nämä kaksi puolta testaavat urheilijoiden aineenvaihdunnallista kapasiteettia kuten myös rytminvaihtokykyä. Tutustuminen edeltä käsin kisapaikkaan ja ratoihin on erittäin tärkeää erityisesti sprintin näkökulmasta, mutta sillä on iso merkitys myös pidempien matkojen hiihtotaktiikan ym. osalta.

Tärkeää tässä vaiheessa vuoden alussa on, että joulun harjoitusjaksosta on palauduttu ja on tuntemus siitä, että kunto ja suorituskykysyys nousevat uudelle tasolle. Keskeistä siis on, että urheilija on sekä fyysisesti että psyykkisesti valmis kohti viimeisiä tärkeitä kisoja ennen kauden päätapahtumaa. Tässä vaiheessa erityisen tärkeää harjoitusprosessin kannalta on myös se, että jokaisesta kilpailusta tehdään analyysi ja johtopäätökset harjoittelun jatkoa ajatellen. Kilpailuanalyysit ovat luonnollisesti rutiinia kaikista kisoista, mutta niiden merkitys nousee arvokisojen lähestyessä

Iivon valmistautumisen kannalta kriittisiä kilpailuita kohti MM-kisoja ovat maailmancup kilpailusta seuraavat: Otepää 20.1 (15 km P), Lahti 10.2 (pariviesti P) ja Cogne 17.2 (15 km P). Näissä kisoissa nähdään kapasiteetti päämatkoilla verrattuna kilpailijoihin. Näiden kilpailujen tulosten perusteella tehdään viimeisiä harjoituksellisia valintoja tammi- ja helmikuun aikana. Tavoitteena on, että hiihdon tulisi olla suhteellisen valmista tässä vaiheessa ja aikaerot kärkeen pienet.

Tänä vuonna varsinaista valmistaa leiriä kohti Seefldiä ei ole, koska Lahdesta siirrytään suoraan kilpailuihin Cogneen ja sieltä Seefeldiin. Cogneen siirtyminen aloittaa kuitenkin MM-kilpailumatkan, mikä on kestoltaan kolme viikkoa. Tämä on hyvin erilainen verrattuna edellisvuoden olympiamatkaan, mikä oli kestoltaan noin kuusi viikkoa. Joka tapauksessa tämän valmistavan leirin aikana tilanteen pitäisi olla kuntotilanteen suhteen aika hyvä, jotta harjoituksellisiin erikoistilanteisiin ei tarvitsisi mennä. Valmistavalla leireillä keskitytään paljolti suksitesteihin ja kevyeen harjoitteluun sekä lihasvireen nostamiseen.

MM-kilpailussa Iivon päämatkat ovat 15 km ja pariviesti, molemmat perinteisellä. Myös 50 km vapaalla on erittäin mielenkiitoinen matka. Siinä nähdään, miten vapaa on kehittynyt viimeisten vuosien vapaan ”projektin” aikana. Toki, ”viiskymppinen” on viimeinen matka ja sitä ennen on ollut jo useita kilpailuja, minkä vuoksi kyseinen matka on pieni arvoitus, koska urheilijat ovat jo kuormittuneita edellisistä starteista.

Tärkeitä pointteja mennessä kohti MM-kilpailuja ovat ennen kaikkea terveys, kovankin suorituskyvyn voi tässä vaiheessa kautta pilata yhdellä flunssalla ja tämän jälkeen menestysmahdollisuudet ovat heikot. Tästä syystä urheilijat ovat kilpailukaudella erittäin tarkkoja esim. käsihygieniastaan. Suuria ihmisjoukkoja vältellään ja kättelyissä ym. tilanteissa käytetään hanskoja. Toki hysteeriseksi ei voi alkaa mutta varmuus on tärkeää tässä. Toinen erittäin tärkeä asia on niin fyysisen kuin psyykkisenkin vireystilan nouseminen kohti arvokisoja, tähän vaikuttaa parhaiten harjoitusmäärän keventäminen, onnistuneet kisasuoritukset ja arvokisojen lähestymisen aiheuttama lataus.

Olli Ohtonen